miercuri, 11 ianuarie 2017

Fata din tren. Un film bun. Dacă nu ar fi existat cartea.


Am vrut să văd The Girl on the Train înainte de a şti că există o carte bestseller la origine, aşa că nu pot fi acuzată de fire părtinitoare sau de suflet de cititor rău, care aruncă de fiecare dată cu ouă stricate în adaptarea cinematografică, aşa, din principiu. E adevărat, am vrut să văd Fata din tren în principal pentru că juca Luke Evans (a doua mea pasiune vinovată după Chris Hemsworth), dar asta e o cu totul altă problemă.

Rachel
Iată ce ne spune filmul cu pricina (şi cartea care a stat la baza sa): Rachel (Emily Blunt) e o alcoolică părăsită de soţul ei Tom (Justin Theroux), care trece în fiecare zi cu trenul prin casa pe care o împărţise cu acesta, şi în care el trăieşte acum cu amanta transformată în soţie, Anna (Rebecca Ferguson). Rachel o urăşte pe Anna, iar sentimentele sunt reciproce, amestecate şi cu un strop de teamă în cazul celei din urmă, din cauza raidurilor şi telefoanelor misterioase de la care Rachel nu se abate, dar de care nu îşi mai aminteşte. Ca să îşi distragă atenţia, protagonista noastră cu probleme spionează un cuplu care îi pare întruchiparea fericirii: Megan (Haley Bennett) şi Scott Hipwell (Luke off Evans), şi de care devine un picuţ (doar un picuţ) obsedată. În momentul în care o zăreşte pe blonda jumătate feminină a perechii sărutând un străin, e de la sine înţeles că o ia razna, simţind trădarea mai atroce chiar decât pe cea a soţului ei. Bineînţeles, îşi lasă fantezia să zburde şi se imaginează lovind-o pe Megan, o pedeapsă binemeritată. Mare îi e mirarea însă atunci când se trezeşte a doua zi lovită, plină de sânge şi mahmură şi află că Megan a dispărut de acasă.
Ştiţi acea zicală care ne face pe toţi fericiţi, „Thank God it's Friday”. Cred că la fel au exclamat şi producătorii The Girl on the Train: „Thank God for Emily Blunt”. Dacă Fata din tren are o calitate salvatoare, aceea e jocul actoricesc. Blunt e pur şi simplu minunată în rolul beţivei Rachel, având puţin din toate: disperare, confuzie, nebunie şi chiar şi un strop de ameninţare în priviri care te face şi pe tine, privitorul răsfăţat şi alintat în pături, să te temi de ea. Dar norocul (care se pare că le-a curs din cer producătorilor) e că talentul lui Emily e completat şi de un cast secundar solid: Haley Bennett e suavă, ingenuă, ademenitoare şi aeriană precum Megan, iar Rebecca Ferguson reuşeşte să redea perfect răceala Annei, chiar şi în absenţa unui scenariu care să o ajute. Luke Evans e Luke Evans, şi până şi Justin Theroux se pare că e mai mult decât soţul lui Jennifer Aniston.

Mda...Luke Evans
Dar să ajungem la partea cea mai importantă a recenziei, aka problemele cu filmul. Ştiţi acea meteahnă a producătorilor, în particular, şi a americanilor, în general, de a pune pe sticlă numai lucruri frumoase, pentru ca ochii privitorului să se umple de splendoare şi să rămână orbi la orice posibil deficit? Ei bine, această tendinţă atinge apogeul în Fata din tren. Rachel cea din carte e grasă şi complet decăzută fizic, iar Emily Blunt. în cele mai rele momente ale sale, pare doar...un pic obosită. Desigur, ajută şi jocul ei actoricesc, dar te întrebi: oare nu au găsit nicio actriţă cu un look mai...pământenesc? Deşi nu mă deranjează în general această tendinţă hollywoodiană, o parte integrantă din personajul Rachel era lipsa sa de sex-appeal, imposibilitatea de a trezi măcar un sentiment plăcut în inimile bărbaţilor, ceea ce îi întăreşte şi mai tare dezgustul faţă de sine. Blunt nu are cum să treacă acest test. Aceeaşi dragoste faţă de bine şi de frumos a producătorilor (sau a scenariştilor) se remarcă şi în construcţia personajelor Anna (în roman e o femeie rece, capabilă de orice pentru a nu pierde ceea ce avea) şi Megan (egoistă şi adeseori arogantă în carte, aparent doar o victimă inocentă, rănită în film). De ce oare trebuie să fie totul magic şi colorat pe ecrane, de ce, Hollywood-ule, chiar şi atunci când nu e cazul?
Dacă adaugăm şi scenariul dezlânat, care abundă în indicii ce lipsesc în carte şi care parcă indică cu degetul roz, vopsit strident, ca nu cumva să nu fie remarcat, răufăcătorul, dar şi lipsa de tensiune (oricâte flaws ar avea cartea, tensiunea e unul dintre plusurile sale), se întrupează tabloul unui film care ar fi fost OK, dacă nu ar fi existat nicio carte la baza sa.
Dacă aş fi primit un ban de câte ori am spus asta: citiţi cartea şi vizionaţi filmul doar dacă ţineţi neapărat să o vedeţi pe Emily Blunt într-un rol de zile mari (dacă Fata din tren ar fi fost un film peste medie, cu siguranţă actriţa britanică ar fi primit o nominalizare la Globurile de Aur, posibil şi la Oscar). 
Surse foto: IGN.com, The Guardian

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu