marți, 31 ianuarie 2017

La La Land: începe cursa pentru Oscarurile 2017!

Dacă acum ceva vreme începea Crăciunul fashionistelor, se apropie cu paşi repezi Crăciunul devoratorilor de filme, respectiv opulenta, aurita şi controversata ceremonie a decernării premiilor Oscar. Eu nu ţin partea nimănui aşa că voi accepta, ca în fiecare an, să ţin ambele Crăciunuri ale începutului de an: sunt o fată tolerantă, ce să mai!
Cu La La Land, primul film pe care l-am întâlnit în cursa pentru Oscaruri, lucrurile au stat, cumva, ca în viaţă: atunci când nu te (mai) aştepţi la nimic, primeşti un bonus din partea existenţei, iar bonusul s-a tradus, în cazul meu, prin filmul vedetă de azi.

Nu cred că mai e necesar să vă povestesc că La La Land a spart recordul absolut de Globuri de Aur, detronând, printre altele, Zbor deasupra unui cuib de cuci, şi deja aud zumzăitul dispreţuitor al criticilor, care comentează sec că un musical drăguţel nu are cum să rivalizeze cu capodopera în care a jucat Jack Nicholson. Nici nu o face, vă garantez, pentru că, din fericire, Cetatea Filmului e o grădină mare, colorată şi parfumată (uneori chiar în exces) în care fiecare are loc. Şi, credeţi-mă, La La Land nu a răsărit precum o buruiană, sufocând One Flew Over the Cuckoo's Nest sau Titanic sau All About Eve, ci şi-a găsit propriul locşor sub soarele sau, mai degrabă, vorba filmului, sub stelele LA-ului.
Mărturisesc însă că şi eu am fost speriată de atâtea elogii şi am început cu reticenţă La La Land. Norocul cel mare (al filmului, of course, nu al meu) este că o prietenă bună, se ştie ea care, m-a avertizat că primele 10 minute nu se pun la socoteală. Motiv pentru care m-am apărat cum am putut de scena grandioasă de dans a cărei coregrafie a fost semnată de fostul idol adolescentin Mandy Moore, sperând la mai puţin şi mai bine. Şi, din fericire, nu am fost înşelată: după ce palidele ecouri ale reprezentaţiei a la Step Up fără Channing Tatum s-au încheiat, magia şi-a dat drumul.
La La Land e ca un tablou aşternut pe muzică, sau ca o poezie declamată în paşi de dans. Cu alte cuvinte, e povestea de dragoste a doi artişti, actriţa aspirantă Mia şi cântăreţul la pian Sebastian, care se cunosc pe când îşi fugăreau, amândoi, visurile. Iubirea lor e declinată în anotimpuri, de la iarna în care trec unul pe lângă altul, la primăvara când un cântec de jazz îi aduce fugitiv împreună şi vara când sentimentul delicat se înfiripă, cutreierând apoi prin toamna care...şi mă opresc aici, pentru că nu vreau să cad din tărâmul magiei în patria urâtă a spoilerelor.
Principalul merit al La La Land nu este acţiunea de pe ecran, şi nici frumuseţea sa de bijuterie originală a cinematografiei prezentului. Ceea ce te hipnotizează este darul său de a-ţi merge direct la suflet, pe cărări pe care le descoperă cu uşurinţa unui act de magie, pe drumuri pe care nici măcar tu nu îţi mai aminteai că le-ai lăsat deschise. Nu sunt o mare fană a musicalurilor, dar nu m-am putut opune nicio clipă: nici farmecului perechii Gosling-Stone, nici melodiilor pe care le îngâni multă vreme după, nici umorului cald, şi mai ales nici purităţii sentimentului care rareori mai scapă astfel filtrat într-o peliculă a prezentului.
Marele merit al La La Land este că a cuprins acea scânteie a filmelor vechi, a epocii când cinematografia mai era încă un miracol, şi a adus-o, nestinsă, până în marele şi recele 2017. Te vei simţi pe alocuri ca în Singin' in the Rain, sau uneori ca în Casablanca. Inima îţi va bate în ritmul paşilor de dans ai Miei şi ai lui Sebastian, în timp ce ochii îţi vor fi atraşi de peisajele emblemă ale LA-ului, curăţate însă de pecetea de glam şi cool şi impregnate doar cu magia de început: da, am realizat probabil o suprautilizare a cuvântului magie, dar este cea mai bună caracterizare a La La Land.
Nu pot încheia recenzia fără a aminti de jocul actoricesc superb al Emmei Stone, o revelaţie pentru mine, pentru care Emma era doar posesoarea unui păr arămiu şi a unui rol delicios în Easy A, absolut fenomenală atunci când cântă despre visători şi nebunii artişti, făuritori ai unei lumi poate intangibile, dar nu mai puţin reală decât rutina de zi cu zi. Gosling e captivant atunci când cântă la pian, şi se pare că până şi John Legend a fost invidios pe cât de repede a învăţat Ryan să redea melodiile sale din film. Cinematografia va lua Oscarul, cadrele sunt colorate, vibrante şi cât se poate de animate, LA-ul fiind un al treilea protagonist al filmului. Regizorul Damien Chazelle a demonstrat că poate chiar mai mult după Whiplash, iar musicalul e o specie care a renăscut din propria cenuşă.
Verdict? Cel mai probabil, La La Land nu va lua Oscarul, pentru că trăim într-o lume serioasă, care nu mai are timp de dragoste şi de frumuseţe altfel decât contrafăcută, dar este deja un clasic, un film care se simte şi se trăieşte, nu doar se urmăreşte.
PS: dacă găsiţi pe undeva rochia din ultimul cadru al Emmei Stone, vă rog să mi-o trimiteţi acasă. La fel să procedaţi şi cu rochia cu stele Valentino cu care a poposit la Globurile de Aur. O puteţi păstra pe cea de la SAG. Vă mulţumesc!
Foto: Beliefnet, Indiewire

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu