Una
dintre rezoluţiile mele pentru 2018 a fost să reiau scrisul pe blog, aşa că o să
încep prin a spune că nu sunt neapărat o fană a musical-urilor. Nu vedeţi legătura?
E de fapt o dovadă a cât de bun a fost „The Greatest Showman”, piatra nevăzută şi
neştiută de hotar, care m-a determinat să scriu din nou, acum şi aici.
![]() |
Poate că
pare o afirmaţie mare precum speranţele pe care omenirea şi le-a pus în noul
an. Ei bine, o plusez atunci, felicitând şi mai tare filmul: e o porţie de
magie numai bună de gustat la început de ianuarie, un festin vizual şi auditiv
pe care criticii l-au urât şi cinefilii l-au adorat, că doar aşa se întâmplă acum
lucrurile în cinematografie (vezi şi The Last Jedi, unde lucrurile au fost
taman altfel).
Revenind
la oiţele noastre, „The Greatest Showman” e povestea lui P.T. Barnum (Hugh
Jackman), despre care Wikipedia ne spune că a fost un om politic, businessman şi
showman care a pus bazele unuia dintre cele mai celebre circuri,
Barnum&Bailey Circus, faimos, printre altele, şi pentru providenţiala
replică „There’s a sucker born every minute”. Acesta este Barnum al istoriei; cel al legendei, de care s-a agăţat şi filmul nostru, e mai mult vrăjitor decât
om, căsătorit cu o femeie care îl adoră, tată a două fiice delicioase, un geniu
vizionar care şterge limitele dintre realitate şi fantezie cu un fler ieşit
din comun în arta spectacolului.
Filmul începe
duios cu Barnum pe post de copil sărac, dar cu ochiul deja format pentru acele
crâmpeie de vise care ni se împiedică uneori printre picioare, precum o pisicuţă
jucăuşă. Mergând cu tatăl său în casa bogatului Mr Hallett, pune ochii pe cel
mai de preţ bun al său, fiica sa, Charity, de care se îndrăgosteşte, cu care va
coresponda de-a lungul anilor şi cu care se va căsători, aproape fără efort, căci
nu despre iubirea a la Romeo şi Julieta e vorba în filmul nostru. Charity
(Michelle Williams, unul dintre punctele slabe ale filmului, poate
mai mult şi nu e deloc exploatată la adevărata ei valoare) îi dăruieşte cele
două fete adorabile despre care v-am spus mai sus, care fură orice scenă în
care sunt prezente, şi îi aprinde ambiţia de a face ceva măreţ, de a le oferi
viaţa pe care o merită.
Zis şi făcut! Contractând un împrumut de la bancă pe baza unor documente „şterpelite” de la fostul şef, Barnum deschide un muzeu al figurilor de ceară, care nu are însă succes. Una dintre observaţiile fiicei lui, că ar trebui să includă în spectacolul său ceva viu, îl îndreaptă către ciudaţi: femeia cu barbă, piticul călare pe un armăsar, omul gras, băiatul-câine, tatuatul şi cei doi acrobaţi de culoare. Înţelegând potenţialul lor uriaş şi apelând la exagerările de rigoare, Barnum îşi transformă circul în atracţia momentului, care are parte totuși şi de detractorii săi. Vrea mai mult şi mai mult, ceea ce îl va aduce în scenă pe Phillip Carlyle, un dramaturg de succes din înalta societate (Zac Efron), plictisit de elite, în al cărui suflet Barnum trezeşte dorinţa de aventură cu un număr de musical executat...sus pe bar. Gaşca de nebuni ajunge chiar la curtea Reginei Victoria și de aici încolo lucrurile se complică şi mai tare, dar vă voi lăsa pe voi să vedeţi cum, ca să mă feresc de terifiantele spoilere.
Zis şi făcut! Contractând un împrumut de la bancă pe baza unor documente „şterpelite” de la fostul şef, Barnum deschide un muzeu al figurilor de ceară, care nu are însă succes. Una dintre observaţiile fiicei lui, că ar trebui să includă în spectacolul său ceva viu, îl îndreaptă către ciudaţi: femeia cu barbă, piticul călare pe un armăsar, omul gras, băiatul-câine, tatuatul şi cei doi acrobaţi de culoare. Înţelegând potenţialul lor uriaş şi apelând la exagerările de rigoare, Barnum îşi transformă circul în atracţia momentului, care are parte totuși şi de detractorii săi. Vrea mai mult şi mai mult, ceea ce îl va aduce în scenă pe Phillip Carlyle, un dramaturg de succes din înalta societate (Zac Efron), plictisit de elite, în al cărui suflet Barnum trezeşte dorinţa de aventură cu un număr de musical executat...sus pe bar. Gaşca de nebuni ajunge chiar la curtea Reginei Victoria și de aici încolo lucrurile se complică şi mai tare, dar vă voi lăsa pe voi să vedeţi cum, ca să mă feresc de terifiantele spoilere.
Decorurile,
scenografia, costumele, machiajul arată fabulos, iar Zendaya, într-un rol
secundar de acrobată temerară, e mai frumoasă ca oricând. Pune la punct o
coregrafie care îţi ia ochii şi respiraţia şi inima şi orice mai ai de dat pe
Rewrite the Stars, alături de Zac Efron, de care sincer nu credeam că îmi va plăcea
vreodată, în orice rol ar juca. Şi totuşi, iată că Mr Efron a reuşit: şi-a
ascuns muşchii care nu îi vin deloc bine, şi-a mai cizelat un pic chipul de
High School Musical şi dă semne că ar putea avea şi el vreodată o carieră
serioasă. Hugh Jackman e...Hugh Jackman, aici nu am nimic de zis, iar cu
Michelle, cum am mai spus, parcă regizorul nu ştie ce să facă.
Însă
cei care strălucesc, cei care ies cu adevărat în evidenţă, sunt the freaks.
Adunătura de outcasts e pur şi simplu delicioasă, iar atunci când îi vezi cântând
împreună pe This Is Me, nu ai cum să nu fii înfiorat, şi asta nu v-o spun numai
eu, dar şi cele prea multe persoane din sala de cinema care habar nu aveau că
au venit să vadă un musical şi s-au plâns în continuu de acest fapt revoltător,
reuşind să tacă doar pe parcursul acestei melodii (exagerez un pic, nu au fost
chiar atât de răi, dar sincer mă aşteptam să împroaşte cu noroi cântecul, şi
mare mi-a fost mirarea să descopăr că...nu). Poate are ceva de-a face cu
dragostea pentru diversitate, cu agitaţia din ultima vreme, cu mişcările
#metoo şi #timesup, dar cert este că filmul a fost al Femeii cu barbă şi acoliţilor
ei (nu o ştiam pe Keala Settle, are o voce extraordinară).
Deci şi
prin urmare, dacă vă aflaţi cumva prin cinematografe şi nu ştiţi la ce film să
vă uitaţi sau jinduiţi la o pauză de la Star Wars sau Jumanji sau ce mai e acum
pe marile ecrane, eu zic să profitaţi până la venirea filmelor de Oscar şi să vă
încărcaţi rezervorul de început de an cu un strop de magie. Merită!
PS: de
săptămâna viitoare I’m back cu filmele abonate la premii şi cu topul imdb, de
prea multă vreme uitat.
Sursă foto: Vogue

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu